Waarom een vereniging van coaches?

In maart 2017 is de VESB | ACSB opgericht als keurmerk voor kwalitatieve begeleiding bij stress en burn-out.

De vereniging heeft tot doel:

• Opkomen voor de belangen van coachees met spanningsklachten.
  • Het bevorderen van deskundigheid, de praktijk, het onderzoek op het gebied van coachen naar mentale vitaliteit, waaronder: voorkomen en bestrijden van spanningsklachten, stress, overspanning en burn-out. Het begeleiden van re-integratie en voorkomen van terugval na ziekteverzuim als gevolg van spanningsklachten. Alsmede het adviseren en begeleiden van organisaties bij het realiseren en/of behouden van een mentaal gezond werkklimaat en het bestrijden dan wel voorkomen van overmatige werkgerelateerde spanning.
  • Bijdragen aan uitoefening van het vak op wetenschappelijk en ethisch verantwoorde wijze.
  • Het bevorderen van de professionele belangen van de coaches en deskundigen in stress en burn-out coaching.
  • Informeren over het vak naar individuen, organisaties, maatschappij en politiek.
  • Het bevorderen van contacten onder de leden via o.m. een website, studiedagen en media.
  • Het bevorderen van (kennisnemen van) onderzoek in stress en burn-outcoaching en de verspreiding van de resultaten hiervan.
  • Een luisterend oor en advies bij klachten en zo nodig doorverwijzen naar een externe klachtencommissie. Dit uitsluitend van de coachees die begeleid worden door (één van) de aangesloten leden.

‘Erkend’, wat wil dat nu juist zeggen?

Wat betekent erkend in de naam ‘Vereniging van Erkende Stress en burn-outcoaches?’ Voor geen enkele vorm van coaching bestaat op dit moment  een erkenning vanuit de overheid. Ook niet voor stress en burn-outcoaching.

Voor de VESB | ACSB is een erkende coach:

• Een coach die aangetoond heeft over voldoende opleiding (minimaal 6 dagen gevolgd aan een erkende opleiding, afgesloten met een diploma), competenties en ervaring te beschikken over stress en burn-outcoaching én algemene coaching.
  • Daarnaast
    • Volgt hij/zij jaarlijks bijscholing en deskundigheidsbevordering
    • Onderschrijft hij/zij de VESB gedragscode
    • Onderwerpt hij/zij zich aan de externe klachtencommissie

Kortom, een erkende stress & burn-outcoach staat voor ethische en kwalitatieve begeleiding bij stress- en burn-outklachten.

Wie maakt er deel uit onze vereniging?

Naast onze coaches, zijn er een hele groep mensen die deel uit maken van onze vereniging. Zo zijn er 8 bestuursleden, 1 office manager, 3 meedenkers, 3 wetenschappelijk adviseurs, en 4 leden van de onafhankelijk externe klachtencommissie.

Bestuursleden

Annita Rogier

Martijn Oechies

Steffie Desart

Wouter De Waard

Eric Boydens

Mario Dekeyser

Penningmeester

mariodekeyser@icloud.com

Luc Goemaere

Office manager

dana

Dana Paris

Heb je een vraag? Onze office manager Dana kan je bereiken via vesbcoaches@gmail.com

Meedenkers

Onze meedenkers nemen geen actieve rol op als bestuurslid, maar stonden aan de wieg van de VESB | ACSB en denken mee over de toekomst van onze organisatie.

Elke Geraerts

Viki Broes

Stéphanie Van De Perre

Jo Vervaet

Luk Dewulf

Luc Swinnen

Michael Portzky

Wetenschappelijk adviseurs

Onze wetenschappelijke adviseurs ondersteunen ons met de nodige wetenschappelijke adviezen.

Wilmar Schaufeli

Hans De Witte